Saturday, October 21, 2006

ألى مكسوفتى و كلبوزتى


مكسوفة هانم وجهتلى دعوة علشان أجاوب على أحدى عشرة سؤالاً
و قد قررت الاجابة هنا الآن
السؤال الأول
كم مرة ختمت القرآن ؟ وهل تنوى البدء فى ختمة جديدة بعد رمضان ثم ختمة جديدة وهكذا ؟
لم أنتهى منه خلال الشهر لأنى كنت بقرأه من خلال تفسير الجلالين و قصص القرآن الكريم مما جعله مجهود مضنى للأنتهاء منه
السؤال الثانى
إذا كنت من المحافظين على الصلاة فى جماعة هل ستنوى الإستمرار على هذا بعد رمضان ؟
لن أستطيع الاستمرار فى صلاة الجماعة بس على العموم لما بيتصادف وجود صلاة جماعة بتجه ليها فوراً
سؤال الثالث
كم مرة تصدقت فى رمضان وهل تأكدت ان الصدقة وصلت إلى مستحقيها ؟
مش ممكن أعلن ذلك لأن خير الصدقة فى سرها لذا أعتذر عن الاجابة

السؤال الرابع
هل كنت تتحلى بأخلاق الصوم فى تعاملك مع أسرتك وزملاؤك ومع الناس فى الشارع ووسائل المواصلات العامة ؟
غالباً أستطعت التحكم فى أعصابى هذه المرة كثيراً عن كل عام بل و حاولت تهدئة البعض فى بعض الاحيان
السؤال الخامس
هل قمت بعمل مائدة دعوت فيها اكثر من عشرة أفراد وماهى معايير اختيارهم ؟ وهل دعيت إلى مائدة وماهو شعورك وأنت ذاهب ؟
أحنا هنا فى البيت عزمنا ناس كتير كذا مرة بس معديتهومش بس أكيد أكتر من عشرة و طبعاً اتعزمت أكتر من مرة و منهم مرة مع أصحابى فى مطعم سورى بس بحب العزايم قوى بيبقى فيها فرحة كتير

السؤال السادس
ماهى البرامج أو المسلسلات التى شاهدتها على الفضائيات أو الأرضيات والبرامج الدينية التى شاهتهاأيهما احتلت النصيب الأكبر ؟
اللى تصادف مع مواعيد الاكل أو فى وجود ضيوف هو اللى تابعته بس الاكثرية كانت لحدائق الشيطان و حضرة المتهم أبى و سكة الهلالى و مسلسل الخيال العلمى سوق الخضار بس البرامج الدينية ماتبعتهاش خالص بس قرأت كتب دينية كتير الفتاوى للشيخ الشعراوى و فقه السنة و رجال حول الرسول

السؤال السابع
هل كان شهر رمضان سبباً فى هجر التدوين ؟ إن اجبت بنعم فهل ترى تعارضاً بين التدوين وبين الحالة الروحية التى عشتها فى هذا الشهر الكريم
لم أعتزل التدوين خلال الشهر بل قمت بالتدوين و المشاركة فى عدة أحاديث مع المدونات التى أتابعهاو لم يتعارض ذلك مع روحانيات الشهر لأنه أنعكس على تصرفاتى لذا كان عندى رقابة داخلية ذاتية على كلامى و مطالعتى
السؤال الثامن
خلق طيب اكتسبتها خلال هذا الشهر تود ان تتحلى به طول عمرك ما هو
؟
الهدوءأكتسبت الهدوء طوال الشهر و أتمنى الاستمرار فيه لأنه جعلنى أكثر قدرة على التحمل و التفكير

السؤال التاسع
هل وجدت تعارضا ً بين الصوم وبين العمل وهل معدل أداءك زاد أم قل؟
لم يتعارضا بل بقى المعدل ثابتاً

السؤال العاشر
ماذا دعوت فى ليلة القدر؟
دعاء خاص جداً بس أكيد فيه الستر و العافية و التوفيق و المباركة

السؤال الحادى عشر
سؤال لم أسألك إياه ماهو وأجب عليه ؟
السؤال هل شعرت بأن صومك قد تضرر فى بعض الاحيان ؟
أيوه كتيير الناس ساعات تحس أنهم ماعندهومش رمضان واحد قعد يشتم واحد تانى و فى الاخر قال أستغفر الله العظيمياعم أنت شتمت و سببت الرجل والمفروض أنك تمسك نفسك من الاولو عامة أغلب الايام لما بخرج الصبح بيكون فى حاجات كتير ممكن تجرح صيامى
************
الدعوة موجهة الى كل من فى قائمة أصحابى
و اللى عاوز يجاوب الاسئلة فى مدونته من كل اللى هايشوفوا البوست ده
و أعتذار خاص لمكسوفة هانم و تحياتى لكلبوزتى تانى

25 comments:

abderrahman said...

ربنا يهدينا جميعا للخير
وكل سنة وانت طيب يا احمد

MAKSOFA said...

الله
هو انا وكلبوزة اديناك الأسئله دي في وقت واحد
كل سنه وانت طيب

كلبوزة لكن سمباتيك said...

هههههه لا يا مكسوفة هو حصل لبس بس بين اسمي و اسمك
انا لسة مجاوبتش علي الاسئلة دي
بحبكم كلكم
اللهم ان لي احبة قد قصرت بحقهم و انشغلت عن وصلهم فعطر ايامهم بالايمان و تقبل منهم و منا صالح الاعمال ..امين يا رب العالمين و كل عيد و انتم من السعداء المغفور لهم
تحياتي

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

أسف يا جماعة على اللخبطة دى بس بجد أنتوا الاتنين بتفكرونى ببعض معلش أتلخبطت ما بينكم
و على العموم اللينك اللى حاطه بيوصل لصفحت مكسوفة

معلش يا مكسوفة القهوة دى عندى
و أنا هاعمل تعديل فى البوست مخصوص علشانك

بعدك على بالى said...

اللهم مابلغك رمضان وثبتك بعده وثبتنا الهم امين


كل سنة وانت طيب

مفلس افندى الرايق said...

ازيك يا زعيم انت جاوبت من دماغك ولا حد قالك اصل اللى هيجيب اعلى درجات مكسوفه هاتديه عيديه

كل سنه وانت طيب يا باشا

MAKSOFA said...

مفلس افندى الرايق
ايه الورطه
دي بقي
يا ابني
اعقل
بلاش تديتصريحات
كبيره
ولو عايزة
تعرف انا بأوزع ايه
دلوقتي
خش علي مدونه شوبش
وتعرف
في بوست انا عيل
حتلاقيني باوزع سيرلاك

MAKSOFA said...

احمد
انا وكلبوزة واحد
والله بحبها من قلبي

مـحـمـد مـفـيـد said...

احمد باشا بلال
كل سنه وانت طيب

أجدع واحد في الشارع said...

كل سنه وانتو طيبين جميعا
وكل سنه وانتو بالف صحه وسلامه
وعيد مبارك
وتعالو شفو الجديد

jokerman said...

your choice of religious books(sharawy & fiqh al sunnah) will not teach you much.

كلبوزة لكن سمباتيك said...

تسلميلي يا مكسوفة يا جميلة انا كمان بحبك و بحبكم كلكم
البيت واحد يا ابو حميد
الله يحييك
تعالوا شوفوا فيلم العيد عندي
فيلم رعب من النوع التقيـــــــــل

Anonymous said...

كل سنة وانت طيب يا احمد
وعيد سعيد على ما اعتقد يعنى

وان شاء اللة الجاى احتمال يكون اح

اكلت الكحك ولا لسة؟؟

nor said...

احييك على صراحتك وان كانت لسه في الطريق!!

إنسان || Human said...

كل سنه وانت طيب يا أحمد

tamer afify said...

صراحتك جميلة وعجبتني
علشان كده هديلك تلاتة من عشرة

متزعلش
أنا أول مرة أزورك

تحياتي

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

كل سنة و انتم جميعاً بألف خير
و لأصدقائى اللى دعوا اللهم أمين

و متشكرين للناس اللى أول مرة تلكمنا بس يارب ما تكون أخر مرة
و نشوفكم تانى

sara... said...

كل سنه وانت طيب
يا رب كل عملك يبقي فى ميزان حسناتك
كل سنه وانتا طيب بالعيد
ولونها متاخرة

بعدك على بالى said...

فين جديدك ؟؟؟؟

ماتغبش علينا

خالص مودتى

مفلس افندى الرايق said...

فين الجديد يا باشا

سابرينا said...

كل سنة وأنت طيب مع انه جاءت متأخرة

3lool said...

اجاباتك جميله وصريحه

ربنا يديم عليك الخير

Anonymous said...

ايه يابنى انت ميت فى الخط كده ليه
وانا اللى كنت فاكره هاجى أزورك وهالاقى شغل 7 سنين مكتوب؟؟
يبقى مين اللى مش طبيعى فينا
انا ولا انت؟؟
ازيكوا يا بنات.. عاملين ايه؟؟
ياترى لسه فيه كحك تانى عندكوا ولا خلصتوه كله زى ما عملوا فى البيت عندى؟؟

saso said...

hey
انت مختفي كتير كده ليه
مرة اقولهالك انا بقي
:))

كلبوزة لكن سمباتيك said...

فين الجديد؟
انا نزلت بالجديد
ضربت خالص
تعالي احجزلك دستة قبل نفاذ الكمية