Saturday, January 06, 2007

2007



بعيدا عن الاحداث الجارية
أنا متفائل بالسنة الجديدة
هو صحيح أنا لا أحب موضوع التفاؤل و التشاؤم لكن لا مانع من بعض التفاؤل و الامل بعض الشئ
عموماً أنا بحب
2007
لأنها تحمل رقمى المفضل الرقم
7
أحببت سبعة بعدما قرأت ما كتب عنه
الرقم المقدس
فالله قد خلق الدنيا فى سبعة أيام
و السموات سبع
و الاراضى سبع
عند اليهود يوجد الشمعدان السباعى الشهير
و الطبقة السابعة من شجرة الحياة هى القوة
و فى المسيحية على ما أتذكر يوجد ما يسمى بالأسرار السبعة
سيدنا يوسف عليه السلام تنبأ بالسبع سنوات العجاف التى تلى سبع سنوات أخرى من الرخاء
العلاج الطبى الرسمى 21يوماً مما يعنى ثلاث سبعات
الاسبوع سبعة أيام
فقرات الثدييات العنقية و منها البشر بالطبع سبعة فقرات
قوس قزح سبعة ألوان واضحة
نحتفل بسبوع المولود فى يومه السابع
حتى عجائب الدنيا أرتبطت للأبد بالرقم سبعة
و حتى عندما قرروا أن يغيروها لعجائب أحدث قرروا أن تكون نتيجة التصويت على العجائب المرشحة للعالم فى يوم سبعة من شهر سبعة يوليو فى عامنا الحالى
2007
***************************************************
ملحوظة : يمكنك التصويت من خلال الموقع المذكور على أهم سبع أثار ترى أنها تستحق أن تكون من عجائب الدنيا السبع

22 comments:

hebaz said...

كل سنة و أنت طيب :)
عيد سعيد و سنة سعيدة أن شاْء الله
لفت نظرى أنت لموضوع أن فى حاجات كتير برقم سبعة مرتبطة و أنا كمان بحب رقم سبعة جدا و عندى تفاؤل بالسنة الديدة ربنا يجعلها خير علينا كلنا و أخيرا أحب أقول
تفائلوا بالخير تجدوه
تحياتى

أجدع واحد في الشارع said...

كل سنه وانت طيب

وان شاء الله تكون سنه جديدة عليك وعلينا وعلى كل الناس
وان شاء الله يا احمد تحقق كل احلامك
وتعمل كل اللى انت عايزة
وتفك بقا من اللى انت فيه ده
تحياتى

كراكيب نـهـى مـحمود said...

طب تعتقد ايه يعني
هتعيش يا دكتور
كل سنة وانت طيب وقول يا باسط

Mony The Angel said...

ana kaman motafa2la beeha w nas kteer kaman kda..
msh 3arfa hal da 3shanha hatb2a sana kwaisa fe3lan walla 3shan ehna ally zhe2na melnakad :D

مـحـمـد مـفـيـد said...

حبيبي احمد بلال
دائما سباق بالخير وكثيرا ما تحرجني بذوقك الفياض
شكرا لاهتمامك وعبد الله بيسلم عليك
:))

Ahmed said...

أزيك يا عم
و أزيدك من الشعر بيت
أيام الأسبوع سبعة
و الآلهة القديمة في العالم كانت سبعة
الكواكب المجموعة الشمسية الرئيسية سبعة
الكواكب التي كان يعبدها القدماء و يتنؤون بها سبعة
المدرات التي في الذرة التي حول النواة أيضا سبعة
الطواف حول الكعبة سبعة
خلايا الهاتف الخليوي في الشكبة عبارة عن سبعة، ستة فرعين و واحدة مركزية ، أصبحوا سبعة
و على فكرة أنا مولود في اليوم السابع كمان
و القطة لها سبعة أرواح
!!؟
شايف

أحمد الشمسي said...

والله رغم ان ما فيش حاجة تبعث على التفاؤل... قررت ما اتشائمش أبدا!
بس المشكلة اني ما قدرتش اتفاءل...
فقررت أبص للأمور كلها بنظرة محايدة...
لا أتفاءل...
ولا أتشاءم...
أنا هتفرج زي غيري على السنة الجديدة من غير مشاعر!

orthos said...

كل سنه وانت طيب يا سيدى
متأخره حبه حلوين بس ما علينا مادمت أنت متفائل يبقى أى وقت كويس
واللا إييه؟؟
:)

moorgen said...

وانا كمان حاسة بالتفاؤل فى السنه دى
واتمنى انها تكون افضل من اللى قبلها
وكل سنه وانت متفائل ومبتسم
:)
والكل متفائل

Memo said...

كل سنه وانت طيب
بس بلاش تبنب امال كبيره اوي عشان لما السنه تخلص ما تزعلش ويا رب اجعلها سعيده بجد
و سنة سعيدة أن شاْء الله

sara... said...

كل سنه وانت طيب
جميل اوى البوست ده

zordeak said...

كل سنة وانت طيب يا عم


ربنا يجعلها سنة سعيدة عليك


وكئيبة على بتوع الشمعدان السباعى


واخدلى بالك انت


وحشتنى يا مان

:D

kareem azmy said...

صديقى احمد نبيل :

اشكرك على زيارتك مدونتى و تعليقك هناك

عجبنى موضوع السبعة ده قوى
انا من زمان جدا و انا بحب الرقم ده بس بدون سبب مكنتش اعرف كل الحاجات اللى قولتها عن الرقم ده

اما حكاية التفاؤل و كده فصراحة مش عارف ... انا مش بقتنع بالحاجات دى خالص ... و بصراحة انا بطلت تفاؤل من زمان لانى لما كنت اتفائل و اتمنى حاجه كويسة تحصل كنت ببقى زعلان قوى

دلوقتى بتشائم افضل ... لان نادرا ما بيحصل شىء كويس ف حياتنا سواء على الصعيد الشخصي او العام
عشان كده لما بتحصل الحاجه الوحشة بيبقى كلة عادى و لا بتاثر

لكن يوم ما بتحصل حاجه كويسة ببقى طاير من الفرحة و بحس بسعادة قوى شوفت بقى فايدة التشاؤم
ههههههههههههههه

كريم

همس الليل said...

انا بحب رقم 7 لنفس الاسباب الروحانيه السابقه
وكل ما هو سباعى يمتلىء بالروحانيات والخفايا الغامضه
متفائله بالسنه وربنا يستر

Anonymous said...

يا جدعااااااااان.. طالبين المساعده
الكائن الغير بشرى اللى اسمها ايف رجعت تانى تهبهب عند خالد الصاوى
روحوا دافعوا عن الخبز والحريه وانصروا الراجل
إلى الجهاااااااااااااااد

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

Hebaz
حلوة أوى تفائلوا بالخير تجدوه عجبتنى أوى

أجدع واحد فى حتتنا
يارب ياخويا يارب

كراكيبوا
أيه الخفة دى يابت
بس بيتهيألى هاتعيش

Mony
كويس أنك متفائلة
يبدو أن عدد المتفائلين فى زيادة السنة دى

محمد مفيد
سلملى عليه و جيبله بسكوت و قله عمو أحمد بلال بيسلم عليك

GayOfSun
متشكرين على الاضافة
بس أعتقد أن ميلادك يوم سبعة مايدخلش فى الخوارق ولا أيه؟
:)

أحمد الشمسى
حلوة فكرة خط الحياد دى
و أدينا بنتفرج
متشكرين على الزيارة

soul
متأخرة أحسن من مفيش

Moorgen
يارب يارب يــارب

Memo
و الله ما حطط أمال بس أهوه بقى نقطة تفائل فى بحر التشائم

Sara
شكراً يا عزيزتى

Zord
ماشى ياعم
أوعى يقبضوا علينا معاداة للسامية

Kareem
أسمى أحمد بلال مش نبيل
ياعم بلاش تشاؤم

همس الليل
و أنا مبسوط لوجودك هنا و الله
أول حاجة كويسة فى السنة

وينكى
أنا هاجى و الله

Unknown said...

كل عام وأنت بخير وفي أحسن حال
معلش يا أحمد تأخرت تحياتي بالعام الجديد لكن لعلها تعوض
وربنا يخليلك رقم سبعة - أصله شكله حلو قوي - ويتربى في عزك

sara... said...

هالللوووووووو
فينك بقالك كتير
سلامات

كلبوزة لكن سمباتيك said...

انت فين؟
مختفي و لا مكسل
و لا في بيات شتوي؟

saso said...

احمد بلال

تك تك تتك
انت مش هنا لسة؟

MAKSOFA said...

والنبي ياحماده
انا كمان بأقول يارب السنه دي تبقي حلوه

لحسن أنا أتبهدلت السنه اللي فاتت كانت كلها عكننه وقرف وأتختمت
بسرقه شقتي في مصر

وطبعا حا اكتب بوست عن الموضوع ده اللي خلاني انزل مصر علي ملا وشي

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

محمد
حبيبى أزيك عامل أيه ؟
ربنا يخليهولنا كلنا سوا و الله الرقم سبعة
أصل بحبه أوى

Sara
سلامات
أنا قادم بالبوست و الله

سمباتيــــــــــك
أنا فى بيات أنفلونزا

Saso
أنا خلاص هانزل البوست أهوه و الله

مكسوفتى
قلبى عندك و ياترى اللى أتسرق كتيير
ربنا معاكى لما نشوف هاتقولى أيه على السرقة
أنا مستنى