Friday, March 13, 2009

Books & Notes كتب و ملاحظات



Books
قرأت عدة كتب فى أجازتى الأخيرة و أغلبها تدور حول جيلى العزيز
الجيل الذى تطعم جيل العولمة
مصر من البلكونة
لمحمد فتحى

و أول مكرر
لهيثم دبور

و قد تشرفت بمعرفة كلاهما شخصياً من خلال الفيس بووك العزيز
و شكلها باظت
لعمر طاهر

صاحب القلم و الاسلوب الرشيق

Notes
رغبة شديدة تتملكنى لترك العمل فى شرم الشيخ
ليس فقط لأن والداى يحتاجانى فى المنزل لوقت أطول و لمسافة أقرب
و لكن أيضاً لأن وجودى مع أقرب أصدقائى فى نفس مكان العمل
يكاد أن يكون السبب فى انهيار صداقتنا للأبد
و لن أضحى بصديقى أبداً
أفضل الابتعاد حتى تستمر صداقتنا
بلا ضغينة


4 comments:

الدرعمي said...

جدع يابو بلال كان نفسي أقولك خد القرار ده من زمان بس كنت مستني تتحرك داخليا الأول ،، وفقك الله

mostafa rayan said...

اخي الفاضل انتلمتقل لنا رأيك بخصوص الكتب التي قراتها
اما موضوع ترك العمل فليس من المنطق ان تترك العمل حتى لا تحدث مشاكل بينك وبين اصدقائك كل مكان شغل فيه مشاكل
ماتسبش مكانك إلا لما تبقي عارف انك هتروح على شغل تاني احسن منه

********
رابط رواية اولاد حارتنا عطلان برجاء اعادة رفعه
تحياتي لكودمت بخير

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

درعمى حبيب قلبى
كيفك يا باشا
بجد نفسى انفذ القرار ده
فعلاً

مصطفى ريان
أسمك مش غريب عليا بس لما شفت المدونة عندك عرفت انت مين و افتكرت
بالنسبة للكتب فهى عجبانى جداً بالرغم من بعض الملاحظات البسيطة على مصر من البلكونة
المشكلة فى موضوع صاحبى ان أحنا أصحاب من أكتر من ثمانى سنوات
و قبل مانشتغل هنا كمان
من ايام الكلية
و ان شاء الله الاقى شغل احسن
رابط الرواية مش شغال اليومين دول لأن الموقع نفسه تقريباً بيتعمل فيه تجديدات لان الموقع و اللينك نفسه مش شغالين معايا أنا كمان

احساس لسه حى said...

عزيزى

جميلة القراءه

والاجمل اختيار ما نقرأه

اظن لو الصاحب مش هيبان وقت الشدة والمواقف الصعبة

يبقى ازاى يكون صاحب

ويمكن عملك مع صديق بيبين حاجات كتيرة ممكن كنت طول حياتك متعرفهاش عنه

ولا كنت هتاخد بالك منها

يبقى اعرف صديق ولو كنت متعرفهوش

وعرفته

من الممكن ان تضحى بيه

لانه ليس الصديق الذى صادقته

وقبل كل هذا

تأكد ولا تظن

تحياتى

سلام