Sunday, February 24, 2008

Tissues World عالم كلينيكس


أنتهيت من قراءة الكتاب الساخر للمبدع دكتور ميشيل حنا
صاحب مدونة مستنقعات الفحم الشهيرة
الكتاب تحفة ساخرة يجبرك على الضحك حتى لو بدأته متحدياً سمجاً منتظر الموقف الساخر حتى تعتبره سخافة
و لكنك تبدأ بالأبتسام ثم بالضحك بدون صوت واضح
ثم تجد الموجودين معك بالمنزل يحذروك لئلا يوقظ صوتك الجيران كما أوقظهم
خاصة إذا كنت تقرأه فى الرابعة صباحاً

أكثر الفصول التى اعجبتنى كانت :
الساعة كام ؟
معجزة اللفت المخلل
عالم كلينيكس
فتفوتة بمائة و خمسة و ثمانون جنيهاً و خمسين قرشاً
امرأة جميلة واحدة للقرن الجديد
حكايتى مع المسرح التجريبى
نظرية الجزاء العادل فى الدراما
أحنا اللى مابنعرفش نسمع
أخبار الحرامية و النصابين
أنا و الدكة
الامتحانات كمان و كمان
دليل الطالب الرغاى
دليل طالب العملى للبقاء على قيد الحياة فى المعمل

كنت قد قررت ان أنشر بعض الاجزاء التى أعجبتنى فى الكتاب و بعض الجمل
و لكنى عدت و رجعت فى كلامى خوفاً من التعرض لحقوق النشرو الطبع و ما إلى ذلك
و أيضاً ربما أحرق على القراء متعة القراءة فى هذا الكتاب

5 comments:

مـحـمـد مـفـيـد said...

فينك يا عم

raspoutine said...

احمد بلال
يااااه
انت فين ولا انا اللى فين
يا ريت تكون لسة فاكرنى
على العموم يا رب تمون بخير يا احمد
انا دخلت البلوج بتاع ميشيل حنا وجارى الفحص والتمحيص اكيد هيكون مميز

تحاتى ليك ووحشتنا

ايمن فاروق

kareem azmy said...

حلو النشاط الزائد ف يالقراءة ده

تحياتي
كريم عزمي

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

محمد مفيد
كيفك حبيبى واحشنى بجد و الله
و أبناء الانترنت عاملين ايه ؟
العبدين كما تطلق عليهم
على العموم أنا هنا بس ماقدرتش اتابع عالمدونات اوى
الشغل بياخد كل وقتى تقريباً

را را راسبوتين
أزيك يا مان يا محب الاسكندرية
تصدق انى ماحستش انى بحبها أوى غير لما سيبتها
مش ممكن انساك يا مان
و بوج مستنقعات الفحم ده من اول البلوجات اللى تابعتها من يوم ما عرفت التدوين

كريم عزمى
كريم باشا أزيك حبيبى
أهوه الواحد بيقرا شوية علشان يخرج من دوامة الحياة المملة اللى عايشها
الناس فاكرة ان اللى عايش فى شضرم متهنى
مايعرفوش الدنيا هنا عاملة ازاى

MAKSOFA said...

الكتاب ده بيتباع فين حا أخلى حد يجيبه لي من مصر أنا محتاجه النوع ده من القراءات